Art
Korenbloem-Centaura

Het verhaal van de Korenbloem lijkt op het eerste zicht een simpele en helde-re uiteenzetting te zullen worden. Te beginne met de naam zelf: korenbloem, omdat de plant voorkomt op korenvelden. Kan het transparanter? Met devol-gende twee, evidente randbemerkingen erbij. Ten eerste: de Korenbloem was hier eerst niet inheems, maar was afkomstig van het Middellandse Zeegebied, vanwaar het zich een paar duizend jaren geleden over Noordelijk Europa en Azië heeft verspreid. In de ontplooiing van de sedentaire leefwijze met akkers en graanvelden, werd handel gedreven en IN die verhandelde zakken graan zaten ook zaden van korenbloemen (naast andere "onkruidzaden"). Tweede bemerking: THANS zijn de korenbloemen uit de graanvelden verdwenen, om-dat onkruidzaden beter gezeefd en gescheiden worden van graan, en vooral, omdat de velden met herbiciden worden bespoten. De boer zal argumenteren dat hij daardoor minder "verlies" in zijn opbrengst zal lijden; de groene den-kers zullen argumenteren dat de biodiversiteit verloren gaat, en daardoor ook een deel van de uitwisselingsprocessen tussen planten in eenzelfde biotoop. Plantengemeenschappen werken samen, steunen elkaar door stoffen uit te wisselen en door insekten aan te trekken die hun vijanden bejagen. Valt die natuurlijke samenhang weg, dan heeft men meer last van plagen (monokultu-ren) en vijanden, en zal men dan weer met insecticiden moeten spuiten. Mét de Natuur mee werken, of ertégen, that's the question.

Het is geen toeval dat de Korenbloem als een soort kultuurvolger de mens en zijn graanvelden heeft "gevonden": hij houdt -net zoals de Klaproos- van vers, omgewoelde bodem. En laat dát nu juist zijn wat de boer moet doen om graan te telen: zijn veld omploegen. Deze twee planten gedijen dan ook uitstekend in oorlogsgebieden, waar de grond wordt opengereten door ontploffingen, on-geacht welke menselijke bemerkingen men daarbij dan verder kan maken over de gesneuvelden. Beiden, de Poppies en de Bluebottles, hebben daarin dan ook hun symboolwaarden gekregen. Er deden over de Korenbloem veel verhalen in de loop der eeuwen de ronde, maar zelden waren die verhelde-rend voor het wezen van de plant zélf: men gebruikte de fotogenieke plant als "kapstok" om verhalen aan op te hangen die meer met de menselijke ge-schiedenis, kultuur en legendes te maken hadden.

Wat blijft er dan overeind na al die eeuwen, die een juiste kijk(!) op de plant NIET vertroebelen? Wat de geneeskracht betreft, is het maar een slappe be-doening. Korenbloem werkt zwak diureties, zwak samentrekkend, licht bloed -zuiverend, zacht ontsmettend en zwak circulatiebevorderend. Voor zo'n mooi ogende(!) bloem is dat een beetje ontgoogelend. Er is slechts één uit-ge-sproken(!) toepassing: voor het oog. Korenbloem wordt gebruikt onder de vorm van kompressen en baden tegen brandende en vermoeide ogen, tegen donkere wallen en gezwollen ogen, tegen rimpels, en tegen rode ogen door bindvliesontsteking (conjunctivitis).

Even terugkeren tot het graanveld: als de Korenbloem wil mee zijn met de jaarlijkse cyclus van het graan, moet het zijn eigen cyclus afgewerkt hebben wanneer het graan rijp is en geoogst wordt. Het kent dan ook het hoogtepunt van zijn bloei in juni-juli om zaad te vormen dat in de oogstmaand met het graan mee kan reizen. ASTROLOGIES houdt dat in dat de Korenbloem een Tweelingen-Kreeft-plant is. Aan haar Tweelingen-kant dankt zij haar cir-culatie-bevorderende eigenschappen: licht bloedzuiverend, licht waterafdrij-vend, zenuwsterkend, zichtversterkend. Of ik daarin zover zou gaan als Culpe-per om Korenbloem aan te raden bij vergiftigingen en tegen besmettelijke ziekten als de pest, kan ik hier en nu al met een "neen" beantwoorden. En of ik zover zou gaan als Matthiolus om Korenbloem aan te raden bij alle zenuw-kwalen, St.Vitusdans en verlammingen, daarop moet ik ook ontkennend ant -woorden. Wel bij slechte eetlust en slechte spijsvertering als gevolg van ze-nuwzwakte.

Aan haar Kreeft-kant dankt de Korenbloem haar verzachtende werking op slijmvliezen van oog en baarmoeder (menstruatie),en op de huid (wondes, ac-ne, roos, eczema, nagels, tandvlees). Het oog is niet alleen het meest aan de periferie blootgestelde zenuwstelsel (Tweelingen), maar ook de spiegel van de ziel. We maken ermee kontakt en verbinding met anderen (Kreeft). We trek-ken ons aan wat anderen van ons vinden, verwachten, verlangen, denken. Daar waar verwachtingen aan ons worden gesteld, naar het beeld dat van ons-zelf wordt opgehangen, zitten we in het Kreeft-verhaal.

Die tweeledigheid is in de bloemstruktuur terug te vinden: de Korenbloem is een lid van de Composiet-familie, waarbij de bloeiwijze is samengesteld door allemaal bloemetjes die gerangschikt staan op in kransen op een hoofdje. De buitenste bloemen zijn groot en onvruchtbaar: ze dienen als lokbloemen en als landingsplatform voor de insecten. De binnenste bloemen zijn klein en fertiel: ze bevatten stijl, meeldraden en nectar. Vanwege haar veelzijdigheid en haar vermogen om goed te matchen, wordt Korenbloem meestal met an-dere kruiden verwerkt in mengsels.

Blauw of 5de chakra is het kommunikatiecentrum, met de spraak als vermogen, de stembanden als orgaan, en de taal als vehikel. We spreken met elkaar, om elkaar iets mede te delen en om te delen, ttz met elkaar ver-baal in verbinding te staan. Dit hele proces wordt aangedreven door de herse-nen en het zenuwstelsel, die dan weer in dienst staan van de "bestuurder": het ik of bewustzijn. Wedden dat je daarover nog niet hebt nagedacht? Het is best wel een ingewikkeld proces waarbij ervaringen, gevoelens en mededelingen eerst moeten omgezet worden tot gedachten in de hersenen, en dan vanuit dat commandocentrum naar het veldcentrum de keel moeten worden ver-stuurd. Hoe vaak zegt men niet "woorden schieten tekort" of "ik kan de juiste woorden niet vinden", maar in werkelijkheid wil men niet de moeite doen om zijn gedachten zo exakt mogelijk te verwoorden. Mensen die last hebben om te spreken, WILLEN zich in realiteit niet goed uitdrukken. Er is natuurlijk een zekere taalvaardigheid daarvoor vereist, maar zoals steeds gaat het hem in de eerste plaats NIET om de vorm, maar om de inhoud: de wil om zich uit te drukken. Want aan spreken zijn twee facetten verbonden: een zich uitspre-ken of uitdrukken in de omgeving (yang); en een op- of inname van wat in de omgeving wordt gezegd, het luisteren (yin). Mensen die voortdurend willen praten, doen dat dus omdat ze niet echt willen luisteren. En mensen die zich hullen in stilzwijgen, doen dat dus omdat ze zich niet willen uiten, niet willen uit-spreken, niet willen verbinden. Als er een balans is tussen beide, is er sprake van een dialoog, en kan men van elkaar leren. Eenzijdige stroom is in-prenting, in-doctrinatie, brainwashing, zoals dat doorgaans in het onder-wijs, de media, de politiek, de reclame en in godsdiensten de "normale gang van zaken is". Het wordt de mensen in de strot (en in de hersenen gepropt).

Als ANALOOG KRUID komt Korenbloem dus overeen met het mensen-type dat erg mededeelzaam en sociaal is, een gemakkelijke babbel heeft, en zo goed mogelijk met iedereen probeert overeen te komen. Aan de grondslag daarvan ligt een verdraagzaamheid, een tolerantie voor anders-denkenden en anders-zijnden. Iedereen heeft immers het recht op zijn eigen mening, idee, filosofie, uitzicht, ...... Een diversiteit komt de gemeenschap altijd ten goede, want iedereen van een ANDERE kultuur, natie, huidskleur, sociale klasse, sexe, leeftijd,..... heeft iets te vertellen waarvan anderen iets kunnen leren. Alleen, wanneer zo iemand de mond gesnoerd wordt of door repressie en censuur zijn woorden moet inslikken, wanneer zijn verbinding met ande-ren wordt verbroken door de onmogelijkheid tot dialoog of gesprek, DAT maakt hem ziek. Ben jij zo'n persoon die een boel (vaak onduidelijke) klach-ten krijgt vanuit dit achterliggend patroon, dan ben je gebaat bij het regelma-tig gebruik van een kopje korenbloemen-thee.

Als COMPLEMENTAIR KRUID past Korenbloem bij het type dat fa-natiek achter zijn mening blijft staan, zich doof maakt voor argumentatie of nuancering, en dus NIET echt in dialoog WIL gaan. Probeert men in gesprek te gaan met zo'n type, dan is het alsof men tegen een muur opbotst. Vaak wordt men door zo iemand niet echt aanvaard, maar getolereerd, op voorwaar -de en zolang men zegt wat hij wil horen en aan zijn verwachtingen voldoet. Van zodra men een ander (krities) geluid laat horen, wordt men verworpen. In feite is zo iemand BANG: hij durft de uitdaging niet aan van zich open in verbinding te stellen met een andere opvatting. Fysiek gaat dit vaak gepaard met ontstekingen aan oren en ogen omdat men probeert te verdringen wat men hoort en ziet, wat NIET korrespondeert met wat men wil (en dat doet pijn). De Korenbloem is een symbool van klaarheid en het vermogen zich te mengen met de wereld zonder zijn eigenheid te moeten prijs geven.