|
Art 47
Hennep (Cannabis)
![]() ![]() ![]() ![]() Deze keer ga ik een kontroversiële plant behandelen: hennep. Kontroversiëel, omdat ze door een gedeelte van de bevolking de hemel in wordt geprezen als een cult-plant, en door het ander gedeelte van de bevolking wordt verguisd en gebrandmerkt als "een drug". Maar of men voor- of tegenstander is van de legalisering van wiet hangt voornamelijk af van zijn levensinstelling en maat-schappelijke visie: progressief of konversatief. Wie demoniseert, gelooft in de stepping-stone-stelling, waarbij elk roesmiddel een overstap betekent naar een zwaarder verslavend middel. Men heeft van cannabis echter een bedui-dend mindere hoeveelheid nodig om een bepaald effekt te bereiken, en alco-hol is zwaarder verslavend dan wiet. Anderzijds is elk roesmiddel niet kom-pleet onschadelijk, omdat er gewenning optreedt, en omdat er ook zoiets be-staat als mentale afhankelijkheid: als men het blowen inbouwt als een vast patroon in zijn dagelijkse routine, is men geen "occasionele gebruiker" meer, maar meent men dat men het middel nodig heeft om zich goed te voelen. Maar dingen vebieden, maakt ze dan juist weer aantrekkelijk vanuit hun "subversiviteit" en "daad van rebelsheid". Laat ons deze polemiek (en politiek) terzijde laten, en ons concentreren op wat hier en nu belangrijk is: Hennep bevat wis en zeker geneeskrachtige kwaliteiten. Tot spijt van wie het benijdt. En precies omdat men de cannabis-plant zo uitgebreid toxicologies onderzocht heeft, weet men dat ze meer dan 100 aktieve stoffen bevat. Geneeskundig komen dan niet zozeer de de wiet of marihuana (gedroogde bloemen) of de hasj (samengeperste hars) in aanmer-king, dan wel de olie die uit de plant geëxtraheerd wordt. Voor alle duidelijkheid: men maakt een te scherp onderscheid tussen de stof-fen die high maken (THC), en de stoffen die "verdovend" werken (CBD-can-nabidiol). In feite is dit hypokriet, want men maakt dit onderscheid ook niet bij het gebruik van bvb morfine als verdovend middel om pijn te bestrij-den. Een plant is nu eenmaal een geheel en de resultante van AL zijn werk-zame bestanddelen; die gaan scheiden van elkaar, maakt het alweer meer tot een farmaceuties vervaardigd "produkt", dan een kruid van moeder Natuur. ![]() ![]() ![]() ![]() Wat ook erg hypokriet is, is van de lange geschiedenis van Hennep als cul-tuur-plant, te proberen ontkennen in dat proces van "morele verwerping". Hennep maakt -en u leest dit goed- reeds 10.000 jaar deel uit van de mense-lijke beschaving. Het verbond tussen mens en Cannabis dateert van toen hij in de Oude Wereld gewassen leerde te verbouwen. Hennep werd daarbij ge-teeld om 5 redenen: voor zijn vezelige stengel (die nog steeds gebruikt wordt voor de produktie van touw, koorden, zakken en zeilen); voor de olie; voor het zaad dat voedzaam is (en waar vogels dol op zijn); voor zijn hallicunogene eigenschappen; en als geneesmiddel. Daarvan zijn aanwijzingen gevonden in graven, en in geschriften. Reeds 5000 jaar geleden raadde de Chinese keizer-plantkundige Shen-Nung Cannabis aan als medicijn tegen malaria, beri-beri, reumatiese pijnen, verstopping, en vrouwenkwalen. En in India kreeg het zelfs de naam "gave der goden" toebedeeld en was het algemeen verbreid in de volksgeneeskunde. Omdat de meer pragmatiese Grieken en Romeinen zich niet in deze plant in-teresseerden, zijn er in het Westen daar weinig getuigenissen over terug te vinden; maar des te meer in de Arabiese en Oosterse kulturen.Hasjiesj is de Arabiese naam voor het kruid. En van zijn lange geschiedenis getuigt zijn lan-ge lijst van namen in verschillende talen: marihuana, dagga, bhang, ganja, pot, grass, weed, rosa maria, ...De vrouwennamen hangen samen met het feit dat alleen de vrouwelijke bloemen roesverwekkend zijn. Hennep was als tex-tielplant tot in de 19e eeuw dan weer overal in kultuur, maar buitenlandse konkurrentie en vooral de opkomst van synthetiese vezels hebben daar een einde aan gemaakt. Anno 2022 wordt Cannabis door zijn ontspannende werking medicinaal gebruikt bij glaucoom, bij epilepsie om aanvallen te voorkomen, bij spier-spasmen, ziekte van Parkinson, multipele sclerose, en bij mensen die door te-veel pijn geen eetlust meer hebben, of geen eten meer kunnen binnenhouden (kotsen), terwijl een voldoende gewicht hebben juist noodzakelijk is om hun weerstand op peil te houden, zoals dit het geval is bij anorexia, depressie en chroniese pijnlijders door een operatie of accident. Of om hun immuniteit te beschermen tegen de negatieve bijwerkingen van een behandeling, zoals bij kankerpatiënten in chemo-behandeling. Cannabis kan ook mensen met trau-ma's en met posttraumatiese stresssoornissen zich te ontspannen, en zo te deblokkeren. Deze kwaliteiten dankt Cannabis ASTROLOGIES aan de unieke kombi-natie van Waterman-Uranus en Vissen-Neptunus. Het verdooft de pijn en de hardheid van het leven, en het bedwelmt tot een meer aangename instelling, waarbij alles minder zwaar en snel wordt (waardoor men tegelijk ook sloom en vergeetachtig wordt), en zijn harde contouren verliest. Men komt in een blijere (hilariteit) en euforiese stemming. De geestesverruimende werking kan zo ver gaan, men kan zo "high" worden, dat men hallucinaties kan krijgen: voor de enen het verlies van zijn verstand; voor anderen de vervoering naar van de andere dimensie van de realiteit, met de mogelijkheid om met geesten te kommunikeren. In het Oosten, en vooral in India -de wieg van religies- maakt men minder problemen met extase en euforie, en met het opstijgen in hogere sferen. Meer zelfs: hallucinogene krui-den kunnen tot een "religieuze ervaring" leiden. De Cannabisplant zelf is lan-ge tijd een mysterie gebleven: de botanici konden het er niet over eens wor-den, tot welk plantegeslacht het behoorde. Met zijn tweehuizigheid (=man-nelijke planten met mannelijke bloemen, en vrouwelijke planten met vrouwe-lijke bloemen) is Cannabis een buitenbeentje. Uiteindelijk heeft men het onderverdeeld in een aparte familie -de Hennepfamilie-, met slechts 2 ge-slachten: Hennep en Hop. ![]() ![]() ![]() ![]() Hennep is het ANALOOG KRUID voor het buitenbeentje dat lichtjes "sociaal onaangepast" is, omdat hij hunkert naar Utopia of het Aards Para-dijs. Waarom kunnen de mensen niet vreedzaam met elkaar samenleven? Waarom moeten ze oorlog voeren en de Natuur vernietigen? Waarom moeten zij zonodig ruzie met elkaar maken? Zijn we niet allen broeders die in hetzelf-de schuitje zitten? Het zich voortdurend moeten konformeren aan de nor-men, de waarden, de regels en de verwachtingen van een maatschappij, een kultuur, een familie, .... kan een enorme sociale druk kreëeren waaraan men onderuit wil. Krijgt men stress- en verkrampingsverschijnselenn vanuit het hierboven beschreven patroon, dan kan zo iemand gebaat zijn bij het gebruik van Hennep. De "hippies" werden destijds voor "langharig, werkschuw tuig" uitgescholden, maar ZIJ deden geen vlieg kwaad. En de wereld wordt vernietigd, kaalgeplukt en vol afval gestort door hen die bol staan van ambitie en "mooie plannen" die zij willen realizeren. De wereld gaat ten onder aan ijver en arbeid, dus meer woe-wei, chillen en relaxen kan heus geen kwaad. Integendeel: gewoon niets doen, en de dingen hun gang laten gaan, is een uitstekende levensinstelling voor meer ontspannen geluk. Relax; take it easy!! Als KOMPLEMENTAIR KRUID kan Hennep dienstig zijn bij deze mensen die in een strak keurslijf zitten, en stijf staan van de stress. Of voor de verworpenen die in de marge van de maatschappij zijn gevallen, en door ziekte, armoede of pech in een andere stress-situatie zijn aanbeland: geen kracht meer hebben om te "presteren" en deel te nemen, of het zich niet meer kunnen ontspannen door de moeilijkheden of de pijn waarin ze verkeren. Als IN zijn fysiek lichaam zitten geen pretje is vanwege de (ondraaglijke) pijn die ermee gepaard gaat, dan is even UIT dat lichaam kunnen uitstijgen, een ver-lossing van de zwaarte van het bestaan. Het lichaam wordt terug even licht-(er) en het bestaan voor een tijdje weer prettig(er). Het is uiteindelijk een lang verhaal geworden, het Hennep-verhaal. Maar ge-zien alle misverstanden die over dat kruid bestaan, was het noodzakelijk om even in al deze polemieken die het oproept, dieper in te gaan. "Als de rook in zijn hoofd is verdwenen" .....kan men helder zien. ![]() ![]() |